Foto: Det viktigaste att tänka på när du fotar

När du fotar måste du ta en hel del olika beslut. De beslut du tar skapar fotot. Om du skapar fotot, inte bara tar det, så är det lättare att lyckas fånga känslan som du vill förmedla. Besluten kan vara olika inställningar på kameran men även vad du väljer att ha med i bild och hur du väljer att hålla kameran. Läs mer om bländare, slutartid, perspektiv, komposition, motiv, ljus och för att kunna göra aktiva val!

Foto innehåll:

1. Kamerans inställningar

1.1 Bländare och skärpedjup

Med bländaren ställer du in hur mycket kamerans objektiv ska vara öppet. Ju större öppning du har desto mer ljus släpper kameran in. Bländaren påverkar även hur djup skärpan i fotot blir, detta kallas skärpedjupet.

Skärpedjupet
Stor öppning: Det som är närmast dig i bilden blir skarpt och resten blir suddigt/oskarpt. Detta kallas också för kort skärpedjup. Ofta använder vi oss av detta för att fota porträtt eller en sak, då vill vi ha skärpan på själva ansiktet eller saken, men bakgrunden får gärna vara suddig.

Liten öppning: Hela bilden blir skarp. Det vill säga inga delar av bilden blir suddig/oskarp. Detta kallas för långt skärpedjup. Ofta använder vi oss av detta för att fota natur eller fånga långa utsikter.

Bländaren regleras i siffror
Det går inte att se i själva kameran hur öppningen blir mindre eller större, därför behöver vi titta på siffror för att bestämma hur stor eller hur liten bländaröppning vi vill ha. Stor bländaröppning (till exempel f3) ger ett kort skärpedjup. Liten bländaröppning (till exempel f20) ger ett långt skärpedjup.

Lär dig fota med skärpedjup
Ta ett objekt och placera det på ett bord eller en stol. Se till att det inte är en vägg eller något annat stort precis bakom objektet. Ställ in kameran på läget AV och testa att ställa in olika skärpedjup (till exempel f3, f10 och f20)! När får du skärpa på objektet och suddigt i bakgrunden, och när blir hela bilden skarp?

1.2 Slutartid

Om bländaren påverkar hur mycket kamerans objektiv ska vara öppen så påverkar slutartiden hur länge kameran ska vara öppen. En kort slutartid innebär att slutaren öppnar och stänger sig snabbt. En lång slutartid innebär att slutaren är öppen en längre tid. Slutartiden påverkar främst två saker, rörelsen och ljuset.

Rörelsen
Slutartiden påverkar hur lång tid kameran tar på sig att ta fotot. Om vi har en lång slutartid så tar kameran längre tid på sig. Det betyder att om vi skulle vilja ta ett gruppfoto med lång slutartid då skulle alla behöva stå stilla länge för att inte bli suddiga på fotot. Om vi däremot har kort slutartid så skulle vi alla kunna hoppa på fotot och kameran skulle hinna fånga oss mitt i hoppet.

Ljuset
Om du vill använda kort slutartid måste det vara ljust när du fotar. Kameran är öppen en så kort stund att den inte hinner släppa in så mycket ljus. Samma princip för lång slutartid, har du för ljust när du ska fota så kan bilden bli för ljus. Kort slutartid brukar användas för att fota något som rör sig snabbt, till exempel för att fota en fotbollsmatch eller någon som springer. Lång slutartid burkar användas på natten när det är mörkt eller när vi vill fånga rörelsen av något. Om du till exempel fotar en gata med mycket folk på med lång slutartid så blir gatan skarp men alla människor blir suddiga och ser ut som som att de är i rörelse.

Kom ihåg!
Fotar du med lång slutartid behöver du hålla kameran väldigt stilla för att inte allt i fotot ska bli suddigt/oskarpt. Slutartiden mäts i sekunder och delar av sekunder. Med de flesta kameror kan man ställa in slutartider från 30 sekunder som längst, till 1/4000 eller 1/8000-dels sekund som kortast.

Lär dig fota med olika slutartider!
Ställ in kamerans läge TV. Häll vatten i ett vattenglas och testa att fota med 1/4000 och sedan 3. När fångade du vattnets rörelse och när fångade du vattendropparna en och en?

2. Perspektiv

Perspektiv handlar om hur vi vinklar kameran och i vilken höjd vi väljer att hålla den. Uppåt, nedåt, rakt fram, högt eller lågt. Kom ihåg att ta aktiva beslut oavsett om du fotar en person, sak eller plats! De olika perspektiven kan användas för att påverka känslan i bilden. Om du ska fota porträtt så kan du med hjälp av perspektiven påverka hur personen du fotar ska framstå. Vill du till exempel att person du fotar ska se maktfull ut, eller snäll och söt? Ta då hjälp av perspektiven!

Grodperspektiv
Du fotar underifrån/vinklar kameran uppåt. Som om du vore lika liten som en groda och kollade upp på personen/saken/platsen. När vi fotar underifrån så skapar vi känslan av att vi är små och personen/saken/platsen vi fotar ser därför större och mer maktfull ut.

Fågelperspektiv
Du fotar ovanifrån/vinklar kameran nedåt. Som en fågel som tittar ner på personen/saken/platsen. Då ser hen/den liten ut och det känns inte som att hen/den har makt över oss.

Ögonhöjd
Om vi varken vill att personen/saken/platsen ska se liten och söt eller större och mäktig ut, då kan vi använda oss av ögonhöjd. Genom att fota i ögonhöjd kommer vi istället nära personen/saken/platsen, som om vi kände hen/den. Glöm inte att det är personen/saken/platsens ögonhöjd du ska fota i och inte din egen! Fotar du en person som är kortare än dig får du böja på dig och fotar du en person som är längre än dig får du sträcka på dig, ställa dig på en stol eller hålla upp kameran! Att fota en plats i till exempel en längre eller kortare persons ögonhöjd är ett effektivt sätt att skildra hur en annan person upplever platsen.

Komposition

För att skapa ett snyggt foto som är spännande att titta på behöver du tänka på kompositionen. Du kan till exempel leta efter linjer som leder blicken, återkommande färger och mönster eller trädgrenar som ramar in bilden för att skapa en intressant komposition.

Tredelningsregeln
Ett verktyg för att komma igång med komposition är tredelningsregeln (bilden ovan). De nio rutorna hjälper dig att skapa variation och djup i bilden. På bilden ovan fyller den närmsta stigen de nedersta rutorna och himlen de översta rutorna. Försök dela upp bilden i olika fält när du fotar för att få en bra balans. Om du ska fota en person i en miljö kan det vara snyggt att placera personen vid en av de lodräta linjerna. Finns inte rutfunktionen på din kamera så försök föreställa dig rutorna ändå!

Motiv

Bakgrund
Tänk på att ha en ren bakgrund. Är det för mycket föremål eller störande moment i bilden blir den rörig och svår att fokusera på.

Hur väljer du motiv för din bild? Se videon nedan för några tips.

Ljus

Ta bilden utomhus
Om det inte är vinter och beckmörkt är det alltid bättre att gå ut och ta bilden.

Ta inte bild i motljus
Ställ inte personen framför ett fönster om ni är inomhus. Är ni ute ska personen titta in i solen.

Undvik olika ljuskällor
Tas bilden inomhus är det viktigt att inte ha flera olika lampor tända. Helst ingen alls om det finns fönster i rummet där naturligt ljus kommer in. Olika ljuskällor har olika färg på ljuset och det blir svårt att redigera bilden i efterhand.

Blixt eller inte?
Ibland är det ju helt enkelt för mörkt för att ta en bild utan att använda den inbyggda blixten. Det kan vara svårt att ta en bild med blixt, särskilt om du ska fota ett brett motiv. Då tenderar blixten att “fastna” på personerna eller föremålen som är närmast i bild. Undvik så gott som det går att använda blixt, om du inte har en större, extern blixt att koppla på kameran.

Ljussättning
Om du har tillgång till lampor eller reflexskärm kan du till exempel använda dessa för att få bort skuggor i ansiktet.

Kamerans teknik

Manuell eller autofokus
När du använder manuellt fokus har du möjlighet att själv ställa in var du vill att fokus ska vara. Autofokus innebär att kameran ställer in fokuset automatiskt.

Bildkvalitet
Se alltid till att din kamera är inställd på högsta bildkvalitet innan du fotograferar. För att behålla så mycket information som möjligt i bilden så ska du använda råformat, som kallas för “RAW”.

Bildredigering

Upplösning
För en webbsida är det viktigt att din bild är minst 72 dpi (dots per inch = punkter per tum). Om du ska skicka in något på tryck ska bilderna helst vara cirka 180 dpi. För att ändå försäkra sig om att bilden inte blir pixlig brukar en säga att bilden ska vara 300 dpi.

Autoinställningar
Flera redigeringsprogram har autofunktioner som kan räcka för att bilden ska se mycket bättre ut.

Exponering
Är din bild för mörk? Prova att ändra exponeringen i bilden för att ljusa upp den.

Överarbetad redigering
När du redigerar är det lätt att överdriva. Jämför därför din redigering med originalbilden med jämna mellanrum för att bilden inte ska bli för redigerad.

Pausa
När du känner dig klar med redigeringen är ett tips att gå iväg från bilden i fem minuter. Gå sedan tillbaka för att se bilden “med nya ögon”. Jämför sedan en sista gång med originalet.

3 tips från Julia Örtegren

Ljus
Medvetenhet kring ljuset tycker jag nog är det allra viktigaste i en bild! Tänk på hur du och motivet står i förhållande till varandra. Om du fotar en person i motljus kommer det bli väldigt mörkt och även svårt att rädda i efterhand. Om ni byter plats får personen strålkastarljuset på sig på en gång.

Det kan vara väldigt starkt ljus mitt på dagen så jag föredrar att fota utomhus på morgonen eller på kvällen för mjukare ljus och lekfulla skuggor som blir effektfullt att använda. När du fotar under dåliga ljusförhållanden (Sverige i november-mars), i ett mörkt rum eller på en fest tycker jag att det är kul att försöka hitta naturligt ljus ändå och skippa den hårda blixten. Någon kanske scrollar på sin mobil och då blir ansiktet upplyst av skärmen. Eller utnyttja gatlyktan utomhus i snön som skapar fina skuggor. Eller fota lysande föremål i rörelse med lång slutartid och stativ för att leka fram olika effekter.

Vinkel
Istället för att fota en person rakt framifrån, vad händer om jag sätter mig på huk och fotar i grodperspektiv? Eller om jag ställer mig på en stol och fotar ovanifrån i fågelperspektiv? Detta kan göra att bilden upplevs mer lekfull, kreativ och inte så pang-på eller uppenbar.

Sätt något i bakgrunden eller i förgrunden i fokus, istället för personen. Ibland berättar miljön mer än motivet i sig. När jag fotade ett bröllop fastnade jag för barnens rastlöshet och satte mig i deras ögonhöjd och fotade när de lekte i gruset – och fick samtidigt med finskor och vackra festklänningar från gästerna. Genom att vara i barnens ögonhöjd och ändra fotovinkeln förmedlade bilden barnens perspektiv på festen, vilket resulterade i uppskattade och annorlunda bilder.

Kreativt öga
Försök att titta bortom det uppenbara och tänkt kreativt kring hur du kan fånga känslan du får när du ser ett motiv. Genom att leka med ljus, vinkel och timeing kan du få till överraskande och kreativa bilder.

Med digitala kameror går det ju bra att fota hur mycket som helst så passa på att pröva dig fram med olika ljusförhållanden, olika vinklar och utmana ditt kreativa öga att förmedla känslor på olika sätt. Ibland fastnar jag för varma toner, vissa färgkombinationer eller när olika material/strukturer är blandande. Bilderna kanske inte känns så tydliga till en början men om en plötslig kombination av olika element gör mig glad, då testar jag att fånga det på bild.

3 tips från Anna Olsson

Kompositionen
Oavsett vilken kamera eller vilket objektiv du har, så kan du alltid arbeta medvetet med kompositionen. Försök att tänka igenom vad som egentligen syns i din bild. Ta din tid och var eftertänksam vid varje fototillfälle. Våga testa hur det blir om du vinklar kameran lite uppåt eller hur det blir om du tar två steg åt höger. Inte sällan ser du motivet med nya ögon.

Analysera
Välj ut en bild som du tycker extra mycket om och ta en stund till att reflektera kring varför du gillar den. Oftast har vi svårt att direkt komma på vad som gör en bild så bra. Fundera kring bildens färg, motiv, komposition och känsla. Genom att analysera bilder skapar du en förståelse som du sedan kan använda i ditt egna fotograferande.

Våga utmana dig!
Oavsett om det gäller att fota inom ett helt nytt område eller att skapa en ny redigeringsstil så är det viktigt att testa. Kanske blir det en ny favorit eller så har du lärt dig något på vägen. Det är så lätt att fastna i det man redan kan och då blir det också svårt att utvecklas.

Är du intresserad av att arbeta med fotografi? Läs vår intervju med Nina Varumo, fotograf, här