Info om särskilt föreningsbidrag

Här har du som representerar en förening kunnat ansöka om särskilt föreningsbidrag från Ung Media Sverige. Generell översikt: Läs mer på sidan om våra bidrag.

Tillhör du en förening i Stockholm?
Läs mer om att söka bidrag från Stockholms distrikt.

UPPDATERING VÅREN 2025
Det särskilda föreningsbidraget är under internutredning där nyttan och behållningen i förhållande till kostnader i arbetstid och omfattning utvärderas. Därför utgick ansökningsomgången med deadline den 1 februari. Räkna inte med att kunna söka det särskilda föreningsbidraget under 2025 om din förening finns utanför Stockholm. Information om nya ansökningsomgångar kommer att gå ut på mail till alla medlemmar om och när bidraget går att söka igen!


Alla medlemsföreningar i Ung Media Sverige har kunnat söka särskilt föreningsbidrag i syfte att bedriva verksamhet som ni annars inte skulle ha råd eller möjlighet att göra. Förhoppningen har varit att bidraget ska hjälpa er att tänka i nya banor, våga initiera ny verksamhet och på olika sätt utveckla er förening. Summan som har gått att söka har varit valfritt belopp upp till 10 000 kr.

Normalt finns tre omgångar att söka särskilt föreningsbidrag per år, med sista ansökningsdatum:

  • 1 februari – Delas ej ut under 2025
  • 1 maj – Under utredning
  • 1 oktober – Under utredning

Kriterier för särskilt föreningsbidrag

Bidraget ska:

  • bidra till att skapa engagemang i föreningen.
  • bidra till medlemsrekrytering.
  • inte användas för föreningens ordinarie verksamhet.
  • inte avse inköp som gjorts före deadline för ansökan.

Föreningen ska:

  • vara godkänd för föreningsbidrag vid senaste årsskiftet

Du som ansöker om särskilt föreningsbidrag skickar in din ansökan via eBas. Glöm inte att läsa om våra villkor innan du skickar in ansökan, du hittar dem här nedan.

Villkor

Genom att skicka in denna bidragsansökan godkänner ni Ung Media Sveriges villkor om särskilt föreningsbidrag. 

  • Föreningen synliggör Ung Media Sverige som finansiär av projektet via exempelvis affischer, flyers, inbjudningar och föreningens hemsida.
  • Projektet ska redovisas senast fyra månader efter genomfört projekt. Redovisningen ska innehålla kopior på kvitton för utgifter, tillsammans med en skriftlig rapport om hur det gick. Redovisningen lämnas in via eBas med blankettmall för redovisning.

Om villkoren inte uppfylls eller om projektet inte genomförs har Ung Media Sverige rätt att återkräva det utdelade bidraget. Om mer än 5 % av bidraget inte kommer till användning i projektet ska detta återbetalas till Ung Media Sverige.

Dags för redovisning?

Redovisa ert bidrag genom att fylla i vår blankettmall. Blankettmallen laddas upp på er sida i eBas.

Synliggör Ung Media som finansiär

Här är några tips på hur ni kan synliggöra Ung Media Sverige som finansiär av ert projekt. Se gärna våra exempel längre ned på sidan.

  • Lägg med vår logotyp i tryckt och digitalt material, exempelvis i er tryckta tidning eller affischer, inlägg på er hemsida och sociala medier. Logotypen kan ni spara ner i PNG-format här nedan. Välj mellan tre olika färger.
  • Tagga @ungmediasverige i er marknadsföring av projektet på sociala medier.
  • Lägg med en text i marknadsföringen om ert projekt där ni informerar om att ni har fått bidrag från Ung Media för att kunna genomföra er satsning.

Exempel på marknadsföring