Vill du podda? Podda med oss!
Du vet väl om att Ung Media har en egen podd där du som medlem kan skapa avsnitt med tillgång till utrustning samt stöd med produktion och redigering? Podda med oss på Ung Media-podden!
Läs vidare för att få tips inför när du ska skapa ett avsnitt.

Podd innehåll:
1. Tips när du spelar in
1.1 Ljud
Fördela talutrymmet
Om ni är flera, försök att inte prata i mun på varandra för mycket. Det är störande för lyssnaren. Se också till att ni pratar ungefär lika mycket var.
Utrustning
Det räcker i princip att ha en smartphone för att spela in en podcast idag. Ljudet blir faktiskt helt okej. Men det finns också billig utrustning att komplettera med för att skapa ännu bättre ljud. En extern mikrofon att koppla in i telefonen, en enkel diktafon eller enkel inspelningsmaskin går att få tag på för under tusenlappen. Googla för att hitta det som passar dig bäst.
Prata nära mikrofonen
Är ni flera som ska spela in via samma mikrofon, placera den mitt emellan er och sitt så nära det bara går utan att det blir jobbigt. Ska du intervjua någon du inte känner är ett tips att sätta er bredvid varandra. Då slipper ni i alla fall ögonkontakt samtidigt som ni inkräktar på varandras personliga sfär.
Spela in i ett rum med mycket tyg
Radiojournalister som inte har tillgång till en studio eller sitter hemma på nätterna och spelar in prator brukar berätta att de går in i sin garderob för att spela in. Ett rum med högt tak och kala väggar är ingen bra idé. Ljudet kommer bli burkigt och ekigt.
Lyssna samtidigt som ni spelar in
Om du använder utrustning som går att koppla in hörlurar till ska du alltid lyssna på ljudet samtidigt. Inspelningsapparaten är förmodligen mer känslig än vad era öron är och du som lyssnar kommer kunna upptäcka oanade störande ljud om du tar på dig hörlurar. Vissa ljud går att ta bort i redigering efteråt men det bästa är att få in så bra ljud som möjligt från början.
Undvik bakgrundsljud
Det kanske känns som en rolig idé att ha sorlet från skolmatsalen i bakgrunden i “Skolmatspodden” eller skogsljud i bakgrunden på “Vandringspodden”. Spela in och lägg på det i efterhand i sådana fall! Visst kan det ge en mer verklig känsla att faktiskt spela in i en miljö, men vårt tips är att ta in själva snacket i en så tyst miljö som möjligt. Tänk på att mottagarna kanske kommer lyssna på avsnittet när de är på väg någonstans, i bilen, på cykeln eller tunnelbanan. Då konkurrerar din podd dessutom med bakgrundljudet som den personen hör.
Jingel och ljudprofil
Precis som en tidnings signatur är dess logga och grafiska profil behöver din podd en signatur. Kanske kan du eller någon du känner spela ett instrument och komponera en liten trudelutt? Det finns också en hel del gratissidor du kan ladda ner musiksnuttar från. Var noga med upphovsrätten i sådana fall. Det finns mycket att säga om jinglar och ljudprofiler. Ha en peppig introjingel, gärna där du som spelar in säger namnet på podden. Använd samma eller liknande ljud mellan olika delar i själva avsnittet. Även om du inte behöver klippa bort något av det du spelat in är det bra att ha som paus mellan olika ämnen och markera strukturen i podden. Och glöm inte avslutet! Den får gärna ha en så kallad “klack” alltså inte att ljudet tonas ut utan att avsnittet avslutas med ett pang, explosion eller annat hårt ljud som sätter punkt fram tills nästa avsnitt.
1.2 Musikrättigheter
Upphovsrätt
När du väljer musik till din podcast, tänk på att i princip all musik skyddas av upphovsrätt eller någon annan så kallad “immateriell rättighet”. Det är alltså inte okej att klippa in vilken låt som helst i ditt poddavsnitt. Du behöver tillåtelse av antingen musikern eller musikförlaget (ibland från båda två) för att kunna använda verket.
Går det att ”låna” delar av en låt?
Nej det går inte. Om du vill använda till exempel Little Jinders låt Puzzel behöver du alltså hennes eller hennes skivbolag Warner Musics tillåtelse.
Stim
När en radiostation spelar musik rapporterar de vad som har spelats till Stim. På så sätt får de information om vad som har spelats, vilken tid låtarna spelades och vem som har spelat dem. Den som vill spela musik skriver ett avtal genom Stim för att musikskaparna och musikförlagen ska få ersättning när deras verk spelas.

2. Tre tips från Anders Nyberg
Målgruppsfokus och behov
Jag tycker alltid man ska utgå från en tänkt målgrupp och lyssnare. Försök att föreställa dig vem din typiska lyssnare skulle kunna vara, vilka intressen har lyssnaren, hur gammal är lyssnaren, hur ser lyssnaren ut, vilka andra poddar lyssnar den på osv. Då blir det enklare att ta fram både idé, tonalitet och känsla i din podd. Det kommer också göra det mycket lättare sen när du ska boka gäster, bestämma ämnen och nå ut med din podd.
Koncept och idé
Försök alltid att tänka i koncept. För ett koncept står för så mycket mer om oftast ger lyssnaren lite försprång i vad den kan förvänta sig. Ett koncept behöver inte vara något avancerat, tvärtom. Ett koncept gör oftast en idé begriplig och lätt att ta till sig för lyssnaren. Jag brukar alltid spela in ett pilotavsnitt för att kunna testa idén mot din tänkta målgrupp, då får man bra feedback så du kan utveckla konceptet ännu mer.
Kör!
Har du kläm på målgruppen och ett tydligt koncept så är det bara att köra. Låt inte teknik bli en tröskel, börja med det lilla och sätt igång. Glöm inte bort att ha kul!
3. Inspiration
Lyssna på poddarna som producerades under Ung Media Sveriges evenemang Presskonferensen 2021, eller på vår egen podd Ung Media-podden.